کمک و مشاوره

مسوار چیست؟

سیم مفتول مسوار

پیوتر(pewter) یا مسوار یکی از آلیاژ های فلز قلع (Tin) برپایه فلز مس(cuprum) است، که حدودن 85 تا 99 درصد اون رو در آلیاژ های مختلف رو فلز قلع و تا 5 درصد آن رو فلز آنتیموان (Antimony) تشکیل میدهد.در این ترکیب فلز مس خاصیت سخت کننده و چکش خواری را به آلیاژ مس وار می افزاید، پس هرچه این در این ترکیب بیشتر باشد آلیاژ سخت‌تر و محکم‌تر می‌شود. نقطه دوب مسوار دمای زیاد بالایی نیست و در ترکیب های مختلف بین 170 تا 230 درجه سانتی گراد . یا سلسیوس متغیره. این آلیاژ از لحاظ ارزش مندی جز فلز های گران بها محسوب می‌شود

قیمت مسوار

و اگر بخواهیم قیمت جهانی این آلیاژ رو در موقع نگارش این نوشته عرض کنیم بین 7 تا 12 دلار امریکا هستش و قیمت مسوار دست دوم نیز نصف این مقدار یعنی در حدود 3 تا 5 دلار امریکا به ازای هر پوند است. همان طور که میدانید هر پوند در حدود 450 گرم است، که به واحد پولی ایران در حدود 135 هزارتومان تا 32400 و قیمت مسوار دست دوم نصف این مبالغ می‌باشد.

مفتول مسوار

مفتول pewter (مسوار) نوعی از سیم است که به دلیل ساخت آن با فلز مس ، نام قلع نامیده شده است. آلیاژ حفره از دو فلز قلع و مس تشکیل شده است و فلز مس نقش سخت کننده ای در این آلیاژ دارد. رنگ سیم بین زرد و قرمز (مشابه مس) است. آلیاژهای فلزی سیمانی انعطاف پذیر و بسیار انعطاف پذیر هستند و معمولاً از حدود 85٪ قلع ، 5 تا 10٪ آنتیموان ، 2٪ مس ، بیسموت یا نقره استفاده می کنند. جالب است بدانید که گاهی اوقات یک توری سیمی می تواند از حدود 75٪ مس تشکیل شده باشد.
سیم در واقع یک محصول فولادی است که معمولاً دارای سطح مقطع متغیر 0.4 تا 4 میلی متر است و با استفاده از فرآیند گرم شدن و نورد تولید می شود. سیمهای سیم به دلیل شکل پذیری ، انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا عموماً دارای کربن کمی هستند. نقطه ذوب مش سیم بین 170 تا 230 درجه سانتی گراد کم است ، بنابراین در کاربردهای جوشکاری کاربردهای زیادی دارد.

مفتول مسوار در واقع سیم مفتولی ایجاد شده در ضخامت های مختلف از 1.2 میلی متر تا 9 میلی متر است.

کاربرد مسوار

  1. کاربرد در تولید لوازم خانگی: صنعت تولیدی لوازم خانگی یکی از صنایعی است که بیشترین مصارف رو از مسوار دارد، در واقع مسوار جز لوازم و مواد اولیه ای است که در تولید لوزم خانگی برقی است.
  2. مصارف صنعتی و صنایع خودروسازی: در صنایع خودرو سازی نیز آلیاژ مسوار و کابل مسوار  مصارف زیادی دارند.
  3. یراق آلات کابینت: مس وار بیشتر در تولید دستگیره حلقه ای کاربرد دارد.

کارخانه تولید مسوار

درکشور ما کارخانه های مختلفی برای تولید مفتول و کابل مسوار وجود دارد که انواع سیم مفتول مسوار رو در اندازه ها و قطر های مختلف تولید می‌کنند اما تولید آلیاژ مسوار در مشور ما انجام نمی‌گیرد و مسوار های مورد استقاده در کارخانه های ایران به عنوان مواد اولیه تولید کشور چین هست و از طریق بنادر کشتیرانی وارد کشور می‌شود.

 

مراحل تولید مراحل مفتول مسوار

پروسه تولید مفتول مسوار رو می‌توان در چند مرحله خلاصه کرد

  1. چربی زدایی و پاکسازی:پاکسازی مس وار با استفاده از آب انجام میگیرد که همرا مشکلات زیادی است چون بعد از پاکسازی فلز دچار زنگ زدگی می‌شود و لکه های زیادی به رنگ سیاه بروی آن ایحاد می‌شود.
  2. کشیدن و مفتول کردن: در مرحله دوم آلیاژ مسوار به وسله تکنولوژی های موجود و دستگاه های مخصوص کشیده و به حالت مفتول در می‌آید.
  3. سولفات مس: در مرحله سوم مفتول ایجاد شده وارد محلولی از سولقات مس می‌شود، این کار باعث لایه نشانی مس بروی مسوار به قطر 1 الی 2 میکرون می‌شود.
  4. برش: در اینجا مفتول مسوار تولید شده در ابعاد مختلف با توجه با صنایع مورد استفاده برش داده می‌شود.

مسوار در یراق آلات

کاربرد مسوار در یراقآلات کابینتی

به طور کلی از مفتول مسوار بیشتر در ساخت دستگیره کابینت استفاده می‌شود، از این لحاظ که دارای قیمت مناسب تری نسبت به سایز آلیاژ ها مانند زاماک هستن، برای ساخت دستگیره های حلقه ای با قیمت مناسب کاربرد زیادی دارن.

دستگیره حلقه ای نایس ساخته شده از مسوار

 لوله مسوار چیست؟

یکی دیگر از مشتقات قلز مسوار لولع مسوار است. لوله مسوار یک لوله فولادی با روکش مسی است. از مزایای این لوله می توان به مقاومت سایشی بالا، ضریب اصطکاک کم، اثر خود روانکاری خوب و قیمت مناسب اشاره کرد. لوله های استوانه ای در تجهیزات گرمایشی و برودتی، تهویه مطبوع و صنایع برودتی کاربرد دارند.
اندازه لوله های مشبک
لوله های رول شده در سایزهای مختلف از قطر 4.76 میلیمتر تا 16 میلیمتر تولید می شوند که به سفارش و نیاز مشتری به صورت یک طرفه یا دو طرفه پیچ می شوند. ضخامت این لوله ها از 0.6 میلی متر تا 1.2 میلی متر در محدوده ضخامت 0.1 میلی متر است.

کاربرد لوله های مسوار

لوله مسوار پیوند و اتصالی بین استیل و  فلز مس است. از این لوله ها می توان برای تجهیزات متالورژی، تجهیزات ریخته گری پیوسته، تجهیزات نورد، تجهیزات مکانیکی، خطوط لوله استفاده کرد.لوله های خط لوله در زمینه های نفت، مهندسی شیمی، کشتی سازی، انرژی و مهندسی مکانیک کاربرد دارند.
لوله مسوار از یک لوله فولادی و یک لوله مسی تشکیل شده است. دیواره بیرونی لوله مسی با دیواره داخلی که یک لوله فولادی است یکپارچه شده است. لوله توری مسوار نه تنها مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد، بلکه مشکل کیفیت آب در خط لوله را نیز حل می کند.

لوله های مشبک مسوار به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و همچنین مزیت قیمتی که دارند. عمدتاً در صنایع تهویه مطبوع، تبرید و گرمایش استفاده می شود.

2 دیدگاه در “مسوار چیست؟

  1. پریا گفت:

    فرق دستگیره های حلقه ای ساخته شده از مسوار و زاماک چه تفاوتی دارند، چرا زاماکا گرون ترن؟

    1. مدیر گفت:

      دستگیره های زاماک با توجه به متریال و مواد اولیه ای که دارند، دارای کیفیت بهتری نسبت مسوار هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *