کمک و مشاوره

روش لایه نشانی و آبکاری PVD

آبکاری PVD

با توجه به حالت مواد اولیه (جامد، مایع، گاز) مورد استفاده در لایه نشانی یا آبکاری روش های مختلفی برای ایجاد پوشش های سخت و مقاوم وجود دارد. در برخی از موارد مانند روش سل-ژل، مواد اولیه به صورت مایع هستند و در روش دیگری مانند اسپری پلاسمایی و HVOF مواد اولیه به صورت جامد و یا نیمه جامد هسند و در نهایت در روش های CVD و PVD مواد اولیه مورد استفاده در مراحل لایه نشانی حالت گازی دارند. گستره کاربرد های لایه نشانی برای روش PVD بسیار وسیع است. از پوشش بر قطعات پلاستیکی در دمای 50 درجه سانتی گراد گرفته تا پوشش های سرامیکی و کاربید فلزی که حدودن در دمای 500 درجه سانتی گراداعمال می‌شود.

PVD یا لایه نشانی در خلا

عبارت پی وی دی به مجموعهای از فرایند های فیزیکی اطلاق می‌شود که با استفاده از فاز بخار برای پوشش بکار برده می‌شود، در این فرایند رشد لایه به وسیله فرایند تبخیری یا کندوپاش به همراه اتم های تهیج شده و مولکول ها و یون ها که در پلاسما تولید شده است شکل می گیرد، اتفاق می‌افتد. هدف از این فرایند ایجاد لایه نازک متشکل از فلزات اولیه، آلیاژها، نیترید‌ها، اکسید ها، کاربید‌ها، بورایدها، سولفیدها، سیلیکادها، فلورایدها و یا ترکیبی از آن ها می‌باشد. در سوب گذاری به روش فیزیکی یا PVD پوشش ها روی سطوح جامد از طریق چگالش عنصر ها و ترکیب ها از فاز گازی تولید می‌شوند. تبخیر در شرایط خلا عمومی ترین روش تهیه لایه های بسیار خالص و تحت شرایط نسبتا کنترل شده است.

کاربرد فناوری آبکاری PVD در صنعت یراق آلات کابینت

روش آبکاری پی وی دی به دلیل دارای بودن کیفیت بسیار بالاو مقاومت در برابر ضربه، ظرافت بالا، عدم آسیب رسانی به محیط زیست در صنعت یراق آلات کابینت و شیرآلات آشپزخانه کاربرد بسیاری دارد. از این فناوری در پوشش دهی و آبکاری دستگیره کابینت، ظروف آشپزخانه استفاده بسیاری می‌شود. روش لایه نشانی پی وی دی PVD به سبب این که بر خلاف روش های مرسوم آبکاری، لایه بسیار نازکی در حد نانو به روی قطعه مورد نظر اعمال می‌کند در آبکاری قطعات ظریف زیور آلات و اکسسوری ها که طرح و نقش های زیادی دارند بسیار کاربردی تر نیز است.

رنگ های نهایی آبکاری پی وی دی

داشتن رنگ عالی و تنوع رنگی بسیار یکی از مزیت های مهم روش های آبکاری محسوب می‌شود. در آبکاری پی وی دی نیز در مورد رنگ های نهایی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، چرا که ترکیب عناصر و ترکیب های مختلف تن رنگی بسیار متنوعی را روی قطعه های مورد نظر می‌توان اعمال و اجرا کرد. از این رو روش آبکاری PVD یکی از محبوب ترین روش های آبکاری است. رنگ های متنوع دستگیره درب، یراق آلات، اکسسوری ها، همه‌گی با آبکاری پی وی دی ممکن است.

مقاومت آبکاری PVD چه قدر است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ماندگاری لوازم خود اهمیت می دهید و دوست دارید که لوازم خریداری شده از لحاظ کیفیت ساختار خوبی داشته باشند و با گذشت زمان تغییر حالت نداشته باشند، بدون شک استفاده لوازم و وسایلی که به روش PVD لایه نشانی شده اند یک انتخاب بسیار عالی است. این نکته را هم بدانید که لایه نشانی پی وی دی برای افزایش مقاومت قطعات صنعتی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد برای پی بردن به کیفیت آبکاری در خلا PVD پیشنهاد می کنیم، ویدئو مربوط به تست کیفیت دستگیره کابینت ساخته شده از آلیاژ زاماک و آبکاری پی وی دی را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *