به سمت خانه زیبا

تاریخچه کابینت آشپزخانه و طراحی داخلی آشپزخانه

تاریخچه کابینت آشپزخانه

صحبت درباره تاریخچه کابینت آشپزخانه و طراحی داخلی آشپزخانه به حدود 100 تا 120 سال پیش برمی‌گردد و طراحی های داخلی آشپزخانه در طی این سال ها دچار تغییرات بسیار زیادی شده است، برای مثال کابینت های آشپزخانه خانه مادر بزرگ خود را به یاد بیاورد، در مقایسه با الان چه تغییراتی کرده اند؟ در بعضی از مواقع این تغییرات باورنکردنی است لاقل برای خود من که این‌گونه است. اگر هنوز هم کابینت های قدیمی در منزل پدر و مادربزرگ شما وجود دارد با کمی دقت متوجه تغییراتی که در طی این سال ها بر طراحی فضای داخلی آشپزخانه ایجاد شده است، می‌شوید.

تاریخچه کابینت در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی

در اوایل قرن نوزدهم میلادی آشپزخانه ها دارای فضای بسیار باز بودند. یک میز بسیار بزرگ که داری سینک ظرفشویی و اجاق گاز بود که محیط آشپزخانه را پرکرده بود. استفاده از طناب ها برای نگه داشتن قفسه های آشپزخانه بسیار محبوب به نظر می‌رسید، این قفسه ها انواع ظرف و لوازم آشپزخانه را در خود جای میدادند.

دستگیره های کابینتی و کمدی پیشنهادی

شرکت هوژر(Hoosier cabinet) اولین تولید کننده کابینت آشپزخانه

دهه 1890 سال هایی بود که شرکت آمریکایی هوژر (Hoosier cabinet)، کابینت های آشپزخانه خود را معرفی کرد این شرکت باعث شده خانواده های امریکایی اولین کابینت های آشپزخانه خود را ببینند. این کابینت ها که مستقل و از پیش ساخته بودند و امکان جابجایی را داشتند دارای کشو های زیاد با اندازه های کوچک بودند تا لوازم آشپزخانه و مواد غذایی را در خود بگنجانند. این شرکت در طول سال ها با محبوبیت روزافزون خود کابینت های آشپزخانه را روز به روز تکمیل تر کرد. داشتن میز کار، کشو های کاربردی، محل های مخصوص مواد غذایی مانند آرد و شکر باعث افزایش محبوبیت هرچه بیشتر شرکت هوژر در بین خانواده های اروپایی و آمریکایی شد.

تاریخچه کابینت در ایران

در ایران تاریخچه کابینت آشپزخانه به سال های قبل از انقلاب برمی گردد، اولین کابینت آشپزخانه وارد شده به ایران مربوط به سال های 1300 (احمد شاه قاجار) است. آن زمان تولید کابینت به شکل های امروزی نبود و تولید کابینت های چوبی با استفاده از ساده‌ترین ابزار و یراق آلات انجام می‌گرفت. در دهه 1350 نیروی کار ماهر برای ساخت و تولید مبلمان و کابینت آشپزخانه در ایران شکل گرفت در آن زمان کابینت های خارجی در کنار کابینت های سبک ایرانی در بازار شهرهای بزرگ مانند تهران و تبریز تولید شدند.

فیلم قدیمی تبلیغ کابینت در تلویزیون ایران

یکی از خاطره انگیز ترین فیلم های مربوط به دکوراسیون داخلی که بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته فیلم تبلیغ شرکت کابینت سازی گازور که برای دهه 50 شمسی است.

لوازم الکتریکی و تعبیه آن ها در کابینت های آشپزخانه

با کمی دقت در طراحی های امروزی کابینت های آشپزخانه متوجه می‌شوید که محل جای گیری لوازم آشپزخانه چه قدر اهمیت دارد. طراحی بی نقض باید به گونه ای باشد که لوازمی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و اجاق گاز دارای محلی بسیار کاربردی باشد. به عنوان مثال نزدیکی اجاق گاز و سینک ظرفشویی یکی ار نکاتی است که معمولا طراحان کابینت در نظر می‌گیرند. توجه به این نکات مربوط به سال های اخیر نیست در واقع بین سال های 1930 و 1940 با افزایش تولید لوازم الکترونیکی مانند اجاق های برقی، محل قرارگیری آنها داخل فضای آشپزخانه بسیار با اهمیت شد و در طراحی های کابینت برای این لوازم محلی رو در نظر گرفته شد در نظر داشته باشید در این دوران همچنان کابینت ها به صورت پیش ساخته و مستقل بودند.

تغییرات کابینت بعد از جنگ جهانی دوم

پس ازپایان جنگ جهانی دوم کشور ها با کاهش مصرف فولاد مواجه شدند، کشورهایی که از فولاد برای ساخت سلاح استفاده می‌کردند با انباشت فولاد مواجه شدند، از این رو استفاده فولاد در ساخت لوازم خانه و آشپزخانه بسیار رونق یافت کابینت های فلزی برای اولین بار در سال های بعد پایان جام جهانی ساخته شدند همچنین استفاده از فولاد برای ساخت دستگیره کابینت نیز افزایش یافت قبل از جنگ جهانی دستگیره های چوبی استفاده زیادی داشتند که با مرور زمان جای خود را به دستگیره های فلزی دادند.

در دهه 1970 آشپزخانه ها از محلی که صرفا برای پخت و پز استفاده می‌شد به محلی پر انرژی تبدیل شدند که اهالی خانه اکثر اوقات خود را طول روز در آنجا سپری می‌کردند به همین خاطر استفاده از کابینت های چوبی و سنگ های طبیعی در فضای آشپزخانه مرسوم بود. استفاده از ام دی اف (mdf) در سال های 1990 به خاطر هزینه کمتر و قیمت مناسب تر بسیار رونق گرفت. همین سال ها بود که کابینت های ام دی اف و ملامینه در کشور ما طرفداران بسیاری پیدا کرده بود.

کابینت های آشپزخانه در قرن 21

با آغاز قرن 21 آشپزخانه های قدیمی جای خود را به آشپزخانه های اپن و فضای باز دادند. آشپزخانه ها تبدیل به قلب هر خانه شدند جایی است که خانواده ها غذا می خورند، جمع می شوند، کار می کنند و تکالیف خود را انجام می دهند. می‌دانم که به شخصه بیش از 50 درصد از وقتم را هر روز در آشپزخانه سپری می کنم. جای تعجب نیست که آشپزخانه های امروزی برای کاربردی بودن و راحتی ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *